Sportforum presenterar vår nya rapport: Sportbarometern. Rapporten ger en unik helhetsbild av sportbranschens nuläge och förväntningar framåt, baserat på insikter från leverantörer, återförsäljare och konsumenter. Sportbarometern kompletterar alltså vårt befintliga Sportindex med ett mer framåtblickande perspektiv, och stärker därmed vår övergripande omvärlds- och branschbevakning.
”Med Sportbarometern kan vi nu på ett överskådligt vis förstå leverantörernas, återförsäljarnas och slutkonsumenternas tankar kring nuläge och kommande 3 till 6 månader.”
— Lars Palmgren, vd på SGN Sport Sverige
Nuläges-och Framtidsindikator
Resultaten presenteras genom två indikatorer som visar branschens nuvarande situation och framtidsförväntningar. Ett index över 100 signalerar optimism, medan ett index under 100 pekar på utmaningar.
Tre perspektiv för en helhetsbild
Rapporten bygger på insikter från leverantörer, återförsäljare och konsumenter, vilket ger en unik och heltäckande bild av branschens hälsa och riktning.
Återkommande uppföljning
Sportbarometern publiceras två gånger om året för att kontinuerligt följa branschens utveckling och hjälpa er att planera framåt.
Aktuella utmaningar och möjligheter (November 2024)
Rapporten identifierar utmaningar som höga varulager och pressad lönsamhet, men lyfter också fram den positiva framtidstro som finns bland många aktörer.
Konsumentinsikter (November 2024)
En av fem konsumenter planerar att ge bort sportiga julklappar i år. Se hur konsumenternas köpintentioner påverkar branschen, särskilt inför viktiga perioder som exempelvis julhandeln.
Här kan du ta del av pressmeddelandet för en kompletterande översikt
Om du har några funderingar kring Sportbarometern eller vill få tillgång till rapporten, vänligen kontakta oss.