Sporthandelns försäljning minskade med 2,5 procent under andra kvartalet

July 2024

Sportindex från branschorganisationen Svenskt Sportforum visar att sporthandelns försäljning minskade med 2,5 procent under andra kvartalet 2024, vilket blev tionde kvartalet i rad med negativ utveckling för sporthandeln. Återhållsamma kunder med ett starkt fokus på behovsorienterade köp, i kombination med lönsamhetsutmaningar och butiksstängningar i branschen, har gjort det svårt att vända den negativa trenden.

Årets andra kvartal både inleddes och avslutades på minus för sporthandeln. I april backade försäljningen med 4,7 procent, vilket följdes av blyga 0,1 procents tillväxt i maj. Kvartalet avslutades med ett försäljningstapp på 2,8 procent i juni.

Sett till hela butiksbeståndet minskade butiksförsäljningen med 3,4 procent, men mätt i jämförbara enheter (identiska butiker mellan de två perioderna) minskade försäljningen i stället med endast 0,8 procent. Detta indikerar att butiksstängningar bidrog till att dämpa sporthandelns utveckling under kvartalet. Till skillnad från de fysiska butikerna så var utvecklingen i e-handeln positiv under andra kvartalet, med en ökning på 2,8 procent.

Pontus Petersson, vd på Intersport Sverige, kommenterar utvecklingen:

”Vi ser fortsatt en försiktig inställning hos kunder när det gäller köp av kapitalvaror, med ett starkt fokus på behovsorienterade köp. Sportsektorn verkar särskilt drabbad med nu tio kvartal av negativ försäljningsutveckling. Detta tillsammans med digitaliseringen och kraftiga kostnadsökningar, påverkar lönsamheten i butikerna och försvårar för många att få verksamheten att gå ihop, vilket förstärker en långsiktig trend av nedläggning av sportbutiker. Det är avgörande att fokusera på kundnytta och effektivitet för att bibehålla relevansen och lönsamheten. De butiker som klarar sig igenom denna konjunkturcykel kommer att stå starka när trenden vänder.”

Även Daniel Löfkvist, COO och Vice President på Stadium Group, ser en återhållsamhet i konsumentledet och kommenterar utvecklingen:

”Övergripande var det ett utmanande kvartal med väldigt ojämn handel under perioden, där man tydligt märkte att konsumenterna hade mindre pengar i plånboken och i första hand köpte varor kopplat till behov. Nu lyfter vi blicken mot Q3 med fortsatt stort fokus på det vi kan påverka, det vill säga mötet med kunden och att säkerställa en bra drift i våra butiker och våra digitala säljkanaler.”

Våren och försommaren är i särklass den viktigaste försäljningsperioden för cyklar och under årets andra kvartal stod kategorin för hela 45 procent av utrustningsförsäljningen. Säsongen inleddes svagt med negativa utvecklingstal, men i samband med att den utdragna vinterkylan släppte sitt grepp om Sverige under maj månad fick cykelförsäljningen en ordentligt skjuts och uppvisade tvåsiffriga tillväxttal i både maj och juni. Totalt sett växte cykelförsäljningen med 9,6 procent under kvartalet.

Lars Palmgren, vd på SGN Sport Sverige (Team Sportia, Sportringen och Bike Nation), kommenterar utvecklingen:

”Det blev ett starkt kvartal för cykelförsäljningen, framför allt under maj och juni där de procentuella ökningarna var tvåsiffriga. Numera finns det flerparametrar att ta hänsyn till när det kommer till analys av cykelförsäljningen. Framför allt så styrs topparna av när butikerna registrerar in sina lokala förmånsaffärer. Därför är det viktigt att se utvecklingen i ett lite längre och mer klustrat perspektiv. Tack vara de fina siffrorna i maj och juni så visar Sportindex nu en positiv utveckling hittills i år för cykel, vilket är glädjande med tanke på att det är ett segment som lidit under lågkonjunkturen.

Cykelkategorin har alla förutsättningar att fortsätta med tydliga tillväxttal. Väldigt många företag är nu redo att erbjuda förmånscykel till sina anställda, det finns fortsatt mycket cykel i butikerna, det finns ett uppdämt behov efter ett par år med återhållsamhet och cykel är generellt det friskaste och mest hållbara kommunikationsmedlet som finns. Allt detta talar för att resterande del av 2024 och inte minst 2025 kommer bli riktigt bra för cykelkategorin.”


Prenumerera på Sportindex och få tillgång till all statistik!
Håll dig uppdaterad kring sporthandelns utveckling genom att prenumerera på Sportindex. Läs mer och påbörja din prenumeration här. För medlemmar i Svenskt Sportforum ingår en prenumeration på Sportindex.

Om Sportindex
Sportindex tas fram av branschorganisationen Svenskt Sportforum i samarbete med HUI. Syftet med Sportindex är att tillhandahålla ett trovärdigt och kvalitetssäkrat statistikunderlag som är värdefullt för en rad aktörer, exempelvis detaljister, leverantörer och tillverkare, som vill förstå marknadens utveckling och fatta informerade beslut. Sportindex publiceras fyra gånger per år och innehåller unik statistik över sporthandelns utveckling på månadsnivå. Utvecklingen i de fysiska butikerna och e-handeln särredovisas och därtill bryts utvecklingen ned på kläder, skor och utrustning samt 23 relevanta produktkategorier. Indexet baseras på validerad, anonymiserad och aggregerad försäljningsstatistik från de ledande branschaktörerna Stadium, Stadium Outlet,XXL, Intersport, Löplabbet, Team Sportia, Sportringen, Bike Nation, Sportshopen, Sportshopen Outlet, Swedemount samt sportavdelningarna på Boozt respektive Booztlet.


För frågor gällande Sportindex och prenumeration, vänligen kontakta:
Jonas Linder
Vd Svenskt Sportforum
073-694 34 24
jonas.linder@svensktsportforum.se

För frågor gällande statistiken, vänligen kontakta:
Emelie Ekholm
Analytiker HUI Research
070-547 94 98
emelie.ekholm@hui.se